E-handeln fortsätter att växa

E-handeln fortsätter att öka, trots en sviktande ekonomi. Marknaden är ännu inte mättad, enligt Handelns utredningsinstitut.
Den svenska näthandeln fortsätter att öka. Från årets andra kvartal rapporterar Handels utredningsinstitut om en ökning på 21,1 procent -nästan fem gånger mer än för den traditionella handeln.

När konjunkturen blir svagare minskar våra köpmöjligheter, men det tycks inte påverka e-handeln. Uppgången beror på att marknaden ännu inte har vuxit färdigt, menar Jonas Arnberg, analytiker på Handelns utredningsinstitut.

-När ett stort företag även öppnar på internet så stiger procentsiffran med en gång. Men sedan finns även många andra faktorer: Tekniken är vassare, fler har bredband och bättre datorer och det går snabbare.

E-handeln upplevde, precis som resten av internetbranschen, ett rejält bakslag i början av 2000-talet. Nu har både köpare och säljare mognat, enligt Jonas Arnberg.

-Företagen har bättre betalningsmetoder och levererar när de ska. Samtidigt har konsumenterna blivit bättre på att använda nätet, och förutom att de har fått ett större utbud har de vant sig vid bekvämligheten.

Ökningen är i nivå med tidigare prognoser, som även säger att e-handeln i år för första gången kommer nå över 20-miljarderstrecket. E-handeln motsvarar ungefär fyra procent av den totala detaljhandeln.