Internethandeln ökade

E-handeln växte med en rasande fart förra året. Allra mest ökade Internetshoppingen bland kvinnor.

Taloustutkimus Oy undersöker internetanvändningen i Finland två gånger om året. Enligt den senaste undersökningen hade fram till oktober i fjol cirka 1 165 000 finländare i åldern 15-74 år köpt varor eller tjänster på internet. Drygt ett halvår tidigare hade 150 000 personer färre erfarenheter av att göra uppköp på internet.

Också Kreditlaget har noterat att internetshoppingen har ökat i popularitet. I fjol gjordes det nästan tre gånger fler elektroniska uppköp med internationella betalkort än året innan. Till exempel ökade totalbeloppet av transaktionerna och uppköpen över bolagets "digitala betalterminal" från 11 miljoner euro år 2002 till 29 miljoner euro år 2003.

I fjol ökade internetshoppingen särskilt bland kvinnor. Den typiska kunden är dock fortfarande en man i åldern 25-34 år, som har stora inkomster, bor i huvudstadsregionen och använder internet dagligen.
På internet köper man främst kläder, men också böcker, musik och datortillbehör. De kvinnliga kunderna köper dessutom heminredning.
De populäraste affärerna på internet är NetAnttila, Hobby Hall, Verkkokauppa.com och Ellos. De vanligaste betalningssätten är postförskott, betalning mot faktura, kreditkort och bankgiro. (FNB)