Varannat storföretag investerar på e-handel

Närmare bestämt 55 procent av Sveriges storföretag räknar med att lägga mer pengar på e-handelsprojekt den kommande 24-månadersperioden. Temo-undersökningen är gjord bland 100 integrationsansvariga på Sveriges 300 största företag på uppdrag av Sterling Commerce.

Men undersökningen visar också att e-handeln redan i dag är viktig bland storföretagen. Till exempel sker 35 procent av affärerna med leverantörer genom e-handel. När det gäller affärer med kunder sker 37 procent genom e-handel.

- Resultatet ger en tydlig signal om att e-handel i dag är ett mycket viktigt och moget verktyg för företag och att dess betydelse kommer att öka, säger Erik Lindeberg, försäljningschef på Sterling Commerce i Norden. 

- Ett tydligt tecken på e-handelns mognadsgrad är att vi nu ser att stora leverantörer inom exempelvis detaljhandeln i allt större utsträckning ger rabatter på återförsäljares beställningar om de sker elektroniskt.

Erik Lindeberg tillägger att storföretag också uppmanar sina underleverantörer att sköta sina affärer med dem elektroniskt. Det här är faktorer som kommer att driva på utvecklingen av e-handeln i framtiden.