Postorder blir e-handel

"Kombinationen katalog och internet är oslagbar", säger Lennart Helgesson på branschorganisationen Postorderföreningen i Borås till tidningen Skandinaviens Modebranschtidning.

Det började med en rejäl krasch, när Boocom som var något av själva sinnebilden för e-handel, konkursade efter att på några månader ha satt sprätt påöver en miljard kronor. Idén att sälja märkeskläder över nätet ansågs stendöd och även andra liknande bolag, till exempel Boxman, slog vantarna i bordet.

Redo att ta över surt förvärvade datasystem för några kronor och piffa till dem till något användbart stod postorderfirmor som Ellos, Clas Ohlson, Jula och olika elektronikbolag.

Enligt Postorderföreningen lossnade det 2002 med att unga män hittade ut på nätet och började handla. Året efter kom de unga kvinnorna och nu är det dags för medelålders köpare att driva på handeln mot nya höjder.

För Postorderföreningens 46 medlemmar pekar det kraftigt uppåt. En sammanlagd omsättningsökning för 2002 på 40 procent blev 46 procents ökning 2003 och 2004 fortsätter på samma sätt. Hittills i år med 33 procent. Ellos drog under 2003 in 315 miljoner kronor via sin internetförsäljning.

Ellos ägs numera av den franska postorderkoncernen Redcats. I bolaget ingår också bland annat postorderbolaget Josefsson.

Medelåldern för dem som handlar på internet stiger och närmar sig nu genomsnittsåldern för postorderkunden, som är 45 år. Var fjärde kund beställer sina varor via internet och de beställer också för tio procent mer än de som beställer via telefon.

En annan vinnare på den ökande e-handeln är Posten, som kunde glädja sig åt portoinkomster från över en miljon paket från Redcats.

Under 2003 sålde Postorderföreningens katalogbolag för ungefär en 1,5 miljarder kronor. Medlemmarna som inte har någon katalog utan bara säljer via nätet omsatte 500 miljoner kronor 2003.