Omsätter 9 miljarder euro

Skandinavisk e-handel omsätter 9 miljarder euro. Mer än 13 miljoner skandinaver handlar på nätet. Och 88 procent av e-handelsföretagen förväntar sig att deras omsättning ökar det närmaste året. Det visar en undersökning från Dibs.
Dibs Payment Services, som levererar betaltjänster för webbhandel, har låtit genomföra en samlad undersökning av skandinavisk e-handel. Både konsumenter och e-handelsföretagare har intervjuats.

Undersökningen visar på flera skillnader mellan Sverige, Norge och Danmark. En likhet syns dock: både köpare och säljare i de tre länderna ser positivt på e-handelns framtida utveckling.

Enligt Dibs undersökning omsätter skandinavisk e-handel, mellan konsument och företag, 9 miljarder eurounder 2007.
- Då har vi räknat rätt försiktigt, säger Eric Wallin, vd på Dibs.

Undersökningen visar att genomsnittskunden handlar för 700 euro per år. Den typiska skandinaviska konsumenten är mellan 25 och 34 år. Det är dock 35-44-årigen som handlar för mest pengar. Män handlar oftare än kvinnor - och för mer pengar - men kvinnors inköp ökar mest.

Omsättningen för näthandeln kommer att fortsätta öka det närmaste året, om man ska tro skandinaviska konsumenter och e-handelsföretag. 46 % av konsumenterna tror att de kommer att handla mer via nätet. Bland svenska konsumenter tror 51 procent att de kommer att öka sina inköp.

Hos e-handelsföretagen är förväntningarna ännu högre. 88 procent av företagen förväntar sig högre nätförsäljning under det kommande året. Av dem tror 37 procent att ökningen blir väsentlig. Mest positiva är svenska företagare -94 procent förväntar sig en ökad omsättning.