Lågkonjunkturen påverkar inte e-handeln

Nordisk e-handeln påverkas inte nämnvärt av den ekonomiska krisen. Det visar DIBS e-handelsindex som offentliggjordes förra veckan. Tvärtom räknas e-konsumtionen öka de kommande 12 månaderna.
Antalet aktiva nordiska e-konsumenter mellan 15 och 65 år är idag 13 miljoner - eller 93 procent av alla internetanvändare i samma åldersspann. Det visar siffror från DIBS e-handelsindex som presenterades i fredags. DIBS Paymant Services som leverar betalningslösningar för internet, rapporterar också att e-handeln inte påverkas nämnvärt av den ekonomiska krisen, utan istället förväntas växa de kommande 12 månaderna.

13 miljoner aktiva e-konsumenter är den högsta uppmätta siffran någonsin. Förmodligen är det också den högsta andelen e-konsumenter i världen. Totalt handlar 86 procent av den nordiska befolkningen regelbundet på internet.

Den totala nordiska e-handelsförsäljningen uppskattas till 16,5 miljarder euro förra året. Och bättre kan det bli. Både e-konsumenter och e-handlare ser nämligen optimistiskt på framtiden, enligt DIBS.

Hela 40 procent av de nordiska e-konsumenterna tror att de kommer att ha en högre eller mycket högre e-konsumtion på nätet de kommande 12 månaderna. Något som lovar mycket gott för en fortsatt tillväxt för e-handlarna.

Kläder, hälso- och skönhetsprodukter, datorer och mjukvara är de produkter som beräknas sälja bäst. Lägre priser och billigare frakt är det som enligt e-konsumenterna kan få dem att handla ännu mer online.