Google lanserar betaltjänst

Google tar ett nytt grepp om marknaden på nätet. Idag lanserade sökmotorjätten en länge förutsedd betaltjänst -Google Checkout.

Idén om enkla och säkra betalsystem på nätet är inte ny. Flera amerikanska aktörer som AOL och Yahoo har försökt lansera liknande tjänster men inte lyckats. I Sverige har Paynova lanserat en liknande idé utan större succé. Amerikanska Paypal är ett undantag, vars framgång till stort del beror på att det köptes upp av Ebay, en av nätets största sajter. Googles största konkurrent Yahoo meddelade nyligen att man inlett ett samarbete med Ebay och därmed även kommer att försöka få sina annonsörer att använda sig av Paypal.

Enligt New York Times kommer en nätbutik att betala Google 20 cent plus 2 procent av vad kunden handlar för. Detta innebär att Google kommer att subventionera transaktioner eftersom banken ofta tar ut en högre avgift av de som erbjuder betaltjänster med kreditkort på sin sajt. Till New York Times säger Googles vd, Eric E. Schmidt, att detta fungerar eftersom man räknar med att den nya tjänsten kommer att öka annonseringen på Google. Tanken är att annonsörer kommer att få rabatt på transaktionskostnaderna beroende på hur mycket de annonserar hos Google.

En mycket stor del av e-handeln börjar med just en sökning och att höja den delen innebär stora vinster för de som annonserar. Med tjänster som PayPal och Google Checkout minskar steget från sökning till köp. Dessutom får annonsörerna en mycket bättre bild av hur mycket försäljning deras annonsering generar.