E-handeln växer i Norden

E-handeln i Norden växer stadigt. Bland dem som har tillgång till internet använder nu över hälften nätet för att handla. Det visar en undersökning från Visa Europe.

Vi ser en stark tillväxt, samtidigt som e-handeln har stabiliserats. De som handlar på nätet handlar också allt oftare, säger Sven Estwall, Nordenchef på Visa Europe.

I Sverige har e-handeln näst intill fördubblats det senaste året och etablerats som ett verkligt alternativ till handel i butik. Under 2005 uppgick e-handeln till 9,3 miljarder kronor. Bland svenskar som har tillgång till internet är det hela 64 procent som e-handlar.

Sett till hela Norden uppgår e-handeln till drygt 14 miljarder kronor. Danskar handlar mest via nätet, hela 69 procent av de med tillgång till internet e-handlar. I Norge är siffran 59 procent och i Finland 54 procent.

Handelsmönstret skiljer sig något mellan länderna. Svenskar föredrar att köpa böcker, musik, film och elektronik på nätet. Norrmän och finländare köper helst resor och danskar elektronik. Nordbors främsta skäl till att handla på nätet är att det är snabbt, bekvämt och lägre priser.

E-handeln växer över hela världen. E-handeln med Visakort globalt uppgick till 145 miljarder euro under 2005. Det är en ökning med 41 procent från året innan. E-handeln uppgår till 9,5 procent av den totala handeln med Visakort världen över.

Störst potential för tillväxt finns i norra Europa. E-handeln ökade med förra året med hela 98 procent i regionen jämfört med året innan.