E-handeln åtnjuter kraftig tillväxt trots konjunktursläget

Den svenska e-handeln lyckades växa ordentligt under fjolåret trots att konjunktursläget är vikande till följd av skuldkrisen i Europa. Det är svenska Postens e-barometer har som analyserat e-handeln i Sverige och kan avslöja vilken bransch som gjorde bäst i från sig under förra året.

Under fjolåret 2011 växte den svenska e-handeln med hela 10,6 procent till en omsättning av 27,7 miljarder svenska kronor. Upp från en omsättning av 25 miljarder kronor år 2010. Det är en anmärkningsvärd hög tillväxt med tanke på hur instabilt det eknomiska läget var under fjolåret.

Hemelektronik den stora vinnaren

Allra bäst går det för hemelektronik, som omsatte 6,7 miljarder kronor vilket blir en fjärdedel av den totala e-handeln. I E-barometern kan man utläsa att de typiska köparna av hemelektronik är män mellan 18 och 29 år.

Över hälften av e-handlarna räknar med att öka sin försäljning under 2012. I framtiden ses e-handeln med livsmedel, hemelektronik och kläder som de stora framtidsbranscherna.