Allt fler handlar på nätet

Den svenska e-handeln växer så det knakar. Försäljningen har ökat med 21 procent från förra året. Det är dubbelt så mycket som tillväxten för den traditionella detaljhandeln. Handelns utredningsinstituts senaste kvartalsrapport för 2007 visar på en kraftig tillväxt för e-handeln i Sverige. 21 procent har försäljningen ökat jämfört med samma period 2006.

Jag tror att konsumenterna har mognat och blivit vana av e-handel. Förr var man rädd för att handla på kort på nätet. Det släpper mer och mer, säger analytiker på HUI.

Trots den höga tillväxten är siffran den lägsta sedan mätningarna började 2005, men ändå dubbelt så högt jämfört med vanliga detaljhandeln.

Hemelektronik och resor går hela tiden framåt. Nu ger sig klädföretag som Lindex in i e-handeln också.

Och framtidstron är stark hos såväl företag som konsumenter. 72 procent av företagen och hela 82 procent av konsumenterna tror på en fortsatt ökad e-handel.